ZHIVAGO

Zhivago foto 001 800webHet gevoel van disco zat als het ware in de genen van de twee broers Piet en Hugo van Rooij. Op de leeftijd van 14 en 15 jaar werd thuis de huiskamer omgetoverd tot een heuse discotheek. Piet oefende zijn act met een afwasborstel, er was immers geen microfoon voorhanden. Zakcentjes en zuurverdiend geld werd door de jongens omgezet in platen, indertijd nog 45 toeren plaatjes.

Op een zaterdagavond waren de twee broers op stap in Valkenswaard. Bij discotheek de Babbalu was eigenaar Huub plaatjes aan het draaien. Piet knoopte een praatje met hem aan en kreeg te horen dat Huub’s vaste DJ ziek was. ‘Nou, als je wilt, dan draai ik vanavond wel!’ was het enthousiaste antwoord van Piet. Huub zijn probleem was opgelost en Piet was die avond helemaal in zijn element. Eindelijk, dit was het echte werk! De avond verliep zo soepel dat Huub aan Piet voorstelde om voortaan naaste vaste DJ Willem Fassen, als DJ in de Babbalu te komen werken. Graag! Er was één maar… Hoe moet een jongen van amper zeventien jaar ’s nachts terug van Valkenswaard naar Eindhoven? Het probleem was snel opgelost. Vanaf die dag werd Piet na gedane arbeid, samen met een paar anderen, opgevouwen in een witte Opel en naar huis gebracht. Het begin van een mooie tijd!

Piet had de smaak goed te pakken! Via de heer Dijks op de Markt in Eindhoven gingen Piet en Hugo aan het werk in de horeca. Op doordeweekse dagen werkten zij op het terras. In het weekend was Piet DJ en Hugo stond achter de bar. Steeds vaker organiseerden de twee broers de meest leuke activiteiten. Legendarisch is bijvoorbeeld ‘Het groot Amsterdams uien bal’. De klanten waren nieuwsgierig, de zaak liep vol. Wat hadden de broers verzonnen? Wat stond er te gebeuren? Bij binnenkomst kreeg je een Amsterdamse ui in handen; een grap die erg gewaardeerd werd.

In dezelfde periode wilde Jan van de Mortel van het Stratumseind de nieuwe Altstad maken, hij werd door de Stubbs brouwerijen aangewezen als degene die daar de juiste mensen voor moest gaan zoeken. Hij kwam in contact met de broers en zag het wel zitten met hen.

Vader van Rooij had echter andere plannen. Hij zag dat zijn zonen zeer succesvol waren bij Maddox. Hotel Creemers aan de Nieuwstraat 6 in Eindhoven – het latere Hotel Centrum en daaronder discotheek Patta poef – werd overgenomen door Piet en Annie Janssen. Zij wilden van het soul- en dansimago af en doopten de zaak om in de Monte Carlo Club. Het echtpaar Janssen droomden van een zaak waar de drank en het geld vloeide. Annie was gewend aan flink spenderende klanten, die altijd bij El Sommbreo kwamen. Vooral Amerikanen die in Duitsland gelegerd waren. Helaas kreeg het echtpaar de zaak niet van de grond.

Pa van Rooij had opgevangen dat Piet en Annie er oren naar hadden om hun bedrijf te verkopen en zo begonnen de onderhandelingen. Het had wat voeten in aarde had voordat de kogel door de kerk was, maar uiteindelijk waren Piet en Hugo eigenaar.

De Monte Carlo club was oubollig, vonden de broers. Zij wilden een nieuwe bar, dansvloer én zij wilden van de lelijke bar – in de vorm van een schildpad nota bene – af. Wilden zij er een succes van maken dan moest er geïnvesteerd worden. Er werd besloten om een bar met discotheek te maken, want de broers wilden sfeer en zo goed mogelijk op de klanten kunnen inspelen.

Het pand werd opgeknapt en de broers verzonnen een nieuwe naam. Er werd gekozen voor de naam van de zeer succesvolle film: Zhivago. Zhivago had echter een moeilijke start, er hing

toch wel een smet op het pand. Er hadden immers al zoveel zaken gezeten… De filmelementen die in eerste instantie in de etalage lagen, werden snel weggehaald. Tijd voor iets nieuws.

Piet en Hugo werkten hard. Er werden voetbalelftallen opgericht, Russische avonden georganiseerd en ook aan carnaval werd veel aandacht besteed. Met succes! Op een zondagmiddag boekten de broers hun eerste legendarische succes. Vanaf 14.00 uur zat de Zhivago bomvol! Tot 18.00 uur werden er Amerikaanse import platen gedraaid, die Piet en Hugo iedere week kochten bij de USA import in Antwerpen. Er werden podiums gebouwd, waarop men stond te ‘bumpen’ en er werden DJ wedstrijden gehouden. Nog steeds draaien de broers op revivals de 12 inches uit die tijd.

De succesformule van de Zhivago was een café, discotheek én een stamkroeg ineen. Daarnaast kenden de twee broers zowat iedere gast bij naam en toenaam, zij hadden een enorme binding met hun bezoekers. Zhivago bleek een uniek concept.

Beetje bij beetje begon Zhivago uit zijn voegen te barsten. Een oplossing was om de toiletgroep naar de kelder te verplaatsen. Helaas wilde de pandeigenaar geen medewerking verlenen aan de verbouwing. Zhivago was druk, te druk, maar er was geen mogelijkheid om ruimte te creëren. Pa de Rooij ging daarom op zoek. Vanuit die gedachte is het latere legendarische Hollywood ontstaan.

Regelmatig denken Piet en Hugo terug aan deze geweldige tijd. Hugo en Piet in de voorbar, zus Petra in de achterbar, vader de Rooij als gastheer bij de deur… mooie herinneringen! Zij zouden het zo weer over willen doen!